Papeteria ślubna - jak dopełnia dekorację ślubu i ...
Papeteria ślubna to jeden z pierwszych elementów oprawy ślubnej, ustalany zaraz po wy...
Przejdź do artykułuKategorie
Pomocne
Jeśli jesteście już po zaręczynach, naturalną koleją rzeczy jest ślub. Niezależnie od tego, czy planujecie go w krótszej lub dłuższej perspektywie, warto poznać kilka istotnych szczegółów dotyczących ślubu cywilnego.
Z tego artykułu dowiesz się:
Usankcjonowany prawnie związek kobiety i mężczyzny (lub, co legalne jest w niektórych krajach, osób o tej samej płci) nazywany jest związkiem cywilnym. Ceremonia taka odbywa się w Urzędzie Stanu Cywilnego, przed urzędnikiem państwowym. Oczywiście ślub cywilny mogą wziąć jedynie osoby pełnoletnie, oraz takie, które nie są ze sobą spokrewnione.
Pierwszym etapem jest udanie się do Urzędu Stanu Cywilnego. Jeśli jest to pierwsza wizyta, to wszystkie szczegóły odnośnie formalności wyjaśni pracujący tam urzędnik. W celu zawarcia ślubu cywilnego konieczne jest przede wszystkim ustalenie jego terminu oraz złożenie zapewnienia, które potwierdza, że przyszli małżonkowie nie widzą przeciwwskazań do tego, by ślub się nie odbył. Dokument będzie przygotowany przez urzędnika - wystarczy go jedynie podpisać.
Ślub domyślnie odbędzie się w urzędzie, do którego się wybraliśmy, jednak istnieje możliwość, aby ceremonia została przeprowadzona w dowolnym innym miejscu, wybranym przez przyszłych małżonków.
Warto jednak pamiętać, że taka możliwość wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 1000 zł. Należy też pamiętać, że wybrane miejsce musi oddawać uroczystą formę wydarzenia.
Skoro wspomnieliśmy już o opłatach, warto na chwilę skupić się nad tym zagadnieniem. Tak naprawdę jedyna opłata, to koszt sporządzenia aktu małżeństwa (84 zł). Opłatą opcjonalną jest ta, która umożliwia przeprowadzenie ceremonii poza urzędem. Warto wspomnieć, że w sytuacji kiedy jeden ze współmałżonków przebywa w szpitalu lub w więzieniu, opłata dodatkowa nie jest pobierana.
Choć formalności przy ślubie cywilnym jest stosunkowo niewiele, to jednak przyszli małżonkowie nie mogą spontanicznie udać się do urzędu w celu zawarcia związku. Przede wszystkim może ono być zawarte dopiero po miesiącu od złożenia wspomnianego wcześniej zapewnienia. Dodatkowo dokument ten jest ważny przez 6 miesięcy, a jeśli w tym czasie nie uda się wziąć ślubu - całą procedurę trzeba powtórzyć.
Kiedy przyszła Para uzyska termin ślubu, warto pamiętać, aby zabrać ze sobą dokument tożsamości - dotyczy to także świadków. Urzędnik będzie dzięki temu mógł potwierdzić dane osobowe.